Lukivaikeus eli dysleksia on lukemisessa ja kirjoittamisessa ilmenevää vaikeutta, joka voi näyttäytyä lukemisen epätarkkuutena ja/ tai hitautena sekä esimerkiksi oikeinkirjoituksen pulmina. Lukivaikeus koskettaa noin 5-10 prosenttia lapsista ja nuorista. Näihin yleisiin oppimisvaikeuksiin on tärkeä puuttua ajoissa ja riittävän laajalla arvioinnilla, jotta tukitoimenpiteitä päästäisiin suunnittelemaan ja toteuttamaan mahdollisimman tarkasti ja vaikuttavasti.

Lukivaikeudet voivat ilmetä eri tavalla eri ikäkausina. Siksi on tärkeää arvioida luku- ja kirjoitustaitoja eri ikävaiheissa, jotta myös tukitoimet voidaan kohdistaa oikein. Seulonnalla (lukitaitojen arviointi ryhmätasolla) pyritään löytämään ne lapset/nuoret, joilla on riski lukemisen ja/tai kirjoittamisen vaikeuksiin.
Niilo Mäki Instituutin lukiseulojen tehtävät on rakennettu niin, että ne mittaavat monipuolisesti lukitaitoja ja arvioinnin kohteena ovat taidon kaikki osa-alueet. Tällä varmistetaan se, että oppilailla eri tavoin ja eri osa-alueilla ilmenevät vaikeudet tulevat luotettavasti tunnistettua. Seulontavälineet vapauttavat opettajan aikaa ja antavat mahdollisuuden saada yhden oppitunnin aikana tietoa siitä, keitä olisi hyvä arvioida enemmän. Seulonnassa poikkeavan tuloksen saaneille oppilaille tehdään tarkempi yksilöllinen arviointi, jotta heitä voidaan tukea yksilöllisesti rakennetuilla tukitoimilla.
Niilo Mäki Instituutti on valtakunnallinen, säätiöpohjainen, voittoa tavoittelematon oppimisvaikeuksien tutkimus- ja kehittämistyön keskus. Oppimisvaikeuksien tunnistamisen välineiden kehittäminen on yksi Niilo Mäki Instituutin keskeisistä tehtävistä. Tavoitteena on kehittää tehokkaita ja luotettavia menetelmiä ja kehittämiemme arviointi- ja tukimenetelmien taustalla on uusin tutkimustieto oppimisvaikeuksista. Lisäksi menetelmiä testataan tutkimuksen keinoin. Digitaalisten seulontavälineiden kehitystyössä ovat olleet mukana Suomen johtavat lukivaikeuksien asiantuntijat Jyväskylän, Itä-Suomen ja Oulun yliopistoista.
Niilo Mäki Instituutin digitaaliset lukiseulat
DigiLukiseula nuorille ja aikuisille
DigiLukiseula nuorille ja aikuisille on seulontatesti, joka on tarkoitettu yli 15-vuotiaiden perusluku- ja kirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen arviointiin. Seulonnan jälkeen tarkempaa arviointia voidaan jatkaa esimerkiksi Lukemis- ja kirjoittamistaitojen yksilötestistö nuorille ja aikuisille -arviointivälineellä. Arvioinnista saatu tieto toimii pohjana tukitoimien suunnittelulle.
Lue lisää: koju.nmi.fi/tuote/digilukiseula ja digilukiseula.nmi.fi/digilukiseula
Yläkoulun DigiLukiseula – Digitaalinen luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä 7. ja 8. -luokkalaisille
Yläkoulun DigiLukiseula on seulontatesti, joka on tarkoitettu 7. ja 8. luokkalaisten perusluku- ja oikeinkirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen arviointiin. Seulonnan jälkeen tarkempaa arviointia voidaan jatkaa esimerkiksi YKÄ – Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä yläkouluun -testistön yksilötehtävillä. Arvioinnista saatu tieto toimii pohjana tukitoimien suunnittelulle.
Lue lisää: Yläkoulun 7. luokan DigiLukiseula, Yläkoulun 8. luokan DigiLukiseula ja digilukiseula.nmi.fi/ylakoulun-digilukiseula
Alakoulun DigiLukiseula
Luokat 1–2: LukiMat-palvelun sähköiset tuen tarpeen tunnistamisen välineet
Välineet vastaavat sisällöiltään LukiMat-palvelun lukemisen ja kirjoittamisen 1. ja 2. luokan kevään tuen tarpeen tunnistamisen välineitä ja tulevat maksutta koulujen käyttöön. Väline sisältää myös peruslaskutaidon sujuvuuden arviointitehtävät.
Lue lisää: www.lukimat.fi/lukimat-oppimisen-arviointi/materiaalit/tuen-tarpeen-tunnistaminen
Luokat 3–6: AKI – Luku- ja kirjoitustaidon arviointimenetelmä alakoulun luokille 3–6, sähköiset tuen tarpeen tunnistamisen välineet (AKI-seula)
Aki-seula on tarkoitettu alakoululaisten perusluku- ja kirjoitustaidon sekä luetun ymmärtämisen taidon arviointiin. Seula sisältää myös peruslaskutaidon sujuvuuden arviointitehtävät.
Lue lisää: koju.nmi.fi/tuote/alakoulun-digilukiseula ja digilukiseula.nmi.fi/alakoulun-digilukiseula
