NMI Bulletin uudistuu e-lehdeksi

Päätoimittaja Jarkko Hautala: Monitieteinen tutkimus tuo uutta tietoa ja ideoita työhön

Niilo Mäki Instituutin julkaisema oppimisen ja oppimisvaikeuksien erityislehti NMI Bulletin uudistuu; jatkossa lehti ilmestyy sähköisenä e-lehtenä kolme kertaa vuodessa. NMI Bulletin -lehti tarjoaa lukijoille ymmärrettävässä muodossa olevaa uutta tietoa oppimisen ja oppimisvaikeuksien ajankohtaisesta tutkimuksesta ja kentällä toimiviksi todetuista käytänteistä. Lehti on tarkoitettu erityisesti kasvatus-, opetus- ja terveysalan ammattilaisille ja tutkijoille sekä alueen yhteiskunnallisille vaikuttajille. Haastattelimme lehden päätoimittaja Jarkko Hautalaa ja kysyimme millä tavalla uudistukset tulevat lehdessä näkymään.

– NMI Bulletin on yksi harvoista oppimisen tukeen liittyvän uuden tieteellisen tiedon tuottajista Suomessa, kertoo Jarkko Hautala, NMI Bulletinin päätoimittaja.

Keskeinen asema näkyy myös lukijakunnassa, jossa yhdistyvät sekä kentän toimijat että tutkijat.

– Kasvatusalan ammattilaiset saavat lehdestä uutta tietoa ja ideoita työnsä kehittämiseen. On hienoa, että lukijakunnassamme on paljon erityis- ja luokanopettajia, jotka voivat uuden tutkimusperustaisen tiedon pohjalta kehittää omaa työtään ja saada siihen uusia ideoita. Niilo Mäki Instituutissa ajattelemme, että tutkimusta ja käytännön kasvatus- ja opetustyötä ei tulisi erottaa täysin toisistaan. Siksi on hienoa, että Bulletinin kautta voimme levittää monitieteellistä tutkittua tietoa tukemaan kentällä tapahtuvaa työtä opetuksen ja oppimisen kehittämiseksi sekä erityisesti oppimisvaikeuksien arviointiin, ennaltaehkäisyyn ja tukeen, Hautala kertoo.

Jarkko Hautala

– Tutkijoille NMI Bulletinin artikkelit tarjoavat myös tärkeää tietoa alan Suomen erityiskysymyksistä, joita kansainväliset artikkelit harvemmin käsittelevät. Lehtemme on tärkeä kanava myös nuorille tutkijoille, jotka vasta opettelevat tieteellistä julkaisemista ja jotka pääsevät tutustumaan kauttamme vertaisarvioidun lehden julkaisuprosessiin. NMI Bulletin on myös siinä määrin vakiintunut ja tunnettu lehti alallaan, että elektroniseen toimitusportaaliin lähetetään uusia käsikirjoituksia noin muutama kuukaudessa. Käsikirjoitukset arvioi kaksi anonyymiä asiantuntijaa ainakin kertaalleen, Hautala jatkaa.

NMI Bulletinissa julkaistaan tieteellisiä artikkeleita, tutkittu juttu -tyyppisiä kirjoituksia ja katsauksia, kokeiluja ja käytänteitä, lektioita, puheenvuoroja ja haastatteluja. Uudistuksen myötä kirjoittajille avataan myös nopeampi maksullinen mahdollisuus saada artikkelit avoimesti julkaistuksi (open access) ilman kahden vuoden viivettä lukuoikeuksien avautumisessa. Tällä uudistuksella parannetaan tutkimuksen ja tieteellisen tiedon näkyvyyttä ja saatavuutta.

Uusimmassa NMI-Bulletinissa 3/2024 on jälleen paljon mielenkiintoista luettavaa. Lectio-osuudessa käsitellään perheen roolia lukemisen ja matematiikan taitojen kehityksessä lapsuudesta nuoruuteen. Lehden artikkelit käsittelevät mm. lukemisen ja laskemisen sujuvuuden yhteisvaihtelun taustalla olevia kognitiivisia kykyjä, kehitysvammaisten lasten toiveita yksilöllisten tavoitteiden asettamiseksi sekä käyttäytymisen ja tunteiden vahvuuksien yhteyttä koulu-uupumukseen lukion ensimmäisen vuoden opiskelijoilla. NMI Bulletinin artikkelit julkaistaan luettavaksi arkistoon kahden vuoden jälkeen lehdessä julkaisemisesta. Lehden arkistossa on siis paljon luettavaa materiaalia!

Henkilökohtaisen tilauksen lisäksi lehti on ensi vuoden alusta alkaen mahdollista tilata myös toimipaikkakohtaisena työyhteisötilauksena sekä organisaatiokohtaisena tilauksena kirjastoille, yliopistoille ja ammattikorkeakouluille sekä muille laajemman lukijakunnan yksiköille. Myös nykyisten tilaajien on uusittava tilauksensa, sillä ne eivät automaattisesti jatku seuraavalle vuodelle.

Tutustu Bulletiniin ja tilaa se täältä