Jänistarinat on Niilo Mäki Instituutissa kehitetty päiväkotien ja kotien yhteiseen käyttöön tarkoitettu kuullun ymmärtämisen taitojen kehittämisohjelma. Haastattelimme väitöskirjatutkija Tiia Lindforsia, joka työskentelee Turun yliopiston opettajankoulutuslaitoksella Rauman kampuksella. Lindfors työskentelee myös osana EDUCA-Doc -tohtorikoulutuspilottia. Lindfors on kiinnostunut erityisesti keskustelevasta lukemisesta ja tutkii väitöskirjassaan Jänistarinat-ohjelmaa sekä siihen sisältyvää keskustelevan lukemisen menetelmää. Kysyimme Lindforsilta kuullun ymmärtämisen merkityksestä sekä millä tavoilla keskustelevat lukuhetket kehittävät lapsen kuullun ymmärtämistä varhaiskasvatuksessa.
Jänistarinat-ohjelma kehittää kuullun ymmärtämisen taitoja
Jänistarinat on päiväkotien ja kotien yhteiseen käyttöön tarkoitettu yhden lukuvuoden kestoinen kuullun ymmärtämisen taitojen kehittämisohjelma. Ohjelman ensisijaisena tavoitteena on johdonmukainen ja pitkäjänteinen kuullun ymmärtämisen taitojen kehittäminen lapsilla, joilla on puutteita kielellisten taitojen kehityksessä. Lisäksi ohjelman tarkoituksena on tukea kaikkien 4−6 -vuotiaiden lasten kuullun ymmärtämisen taitojen kehittymistä. Ohjelma on kehitetty Niilo Mäki Instituutin ja Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskuksen yhteisessä tutkimuksessa.
Miten päädyit Jänistarinat-ohjelman pariin?
Olen käsitellyt Jänistarinat-ohjelmassa keskeistä keskustelevan lukemisen menetelmää jo opintojeni kandi- ja graduvaiheessa, ja nyt tutkin sitä väitöstutkimukseni parissa. Väitöstutkimuksessani tutkin aikuisen ja lapsen välisen vuorovaikutuksen laadun yhteyttä lasten osallistumiseen ja kielellisten taitojen kehittymiseen. Tavoitteena on saada tietoa, miten varhaiskasvatuksessa voidaan optimaalisesti tukea jokaisen lapsen osallistumista ja oppimista sekä kuullun ymmärtämisen taitoja keskustelevien lukuhetkien avulla.
Minulle on tärkeää myös saada nostaa esille varhaisen tuen merkitystä kuullun ymmärtämisen taitojen tukemisessa. Suunnitelmallinen ja tavoitteellinen vuorovaikutuksen laatuun panostaminen on mielestäni tärkeää; näin kuullun ymmärtämisen taitoja voidaan tukea osana arkipäivän lukuhetkiä. Tätä tietoa keskustelevasta lukemisesta pedagogisena menetelmänä haluan erityisesti välittää varhaiskasvatuksen arkeen.
Miten Jänistarinat-ohjelman vaikutuksia voidaan tutkimuksen avulla selvittää?
Jänistarinat-ohjelman vaikuttavuutta on selvitetty interventiotutkimuksessa päiväkodeissa. Tutkimuksen osallistujiksi valittiin lapsia, joilla havaittiin neljän vuoden ikään mennessä puutteita kuullun ymmärtämisen taidoissa. Koeryhmissä toteutettiin Jänistarinat-ohjelmaa ohjaten työntekijöitä ja osaa lasten vanhemmista toteuttamaan keskustelevan lukemisen menetelmää. Kontrolliryhmissä lukuhetkiä toteutettiin entiseen tapaan. Väitöstutkimuksessani Jänistarinat-ohjelman vaikuttavuutta analysoidaan vertaamalla koe- ja kontrolliryhmien lasten kuullun ymmärtämisen taitojen kehittymistä tilastollisin menetelmin sekä tarkastelemalla vuorovaikutuksen laatua koeryhmien lukuhetkissä.
Mitkä ovat Jänistarinat -ohjelman tärkeimmät lähtökohdat?
Jänistarinat-ohjelmalla on kolme keskeistä lähtökohtaa. Tärkeitä lähtökohtia ovat sosiokulttuuristen teorioiden näkemykset lapsen ja aikuisen välisen opetus-oppimisvuorovaikutuksen laadusta, jolla on merkitystä kielellisten taitojen kehittymiselle. Taitava aikuinen osaa sovittaa opetus-oppimisvuorovaikutuksen lapsen lähikehityksen vyöhykkeelle, jossa ollaan lapsen kehityksen herkkyysalueella. Taitava aikuinen osaa myös nostaa vaatimustasoa, kun huomaa lapsen kuullun ymmärtämisen taitojen kehittyneen.
Toisena periaatteena on yleisten oppimisvalmiuksien kehittäminen; lukuhetkillä harjoitellaan esimerkiksi jaettua tarkkaavaisuutta, tehtäväsuuntautunutta motivaatiota ja oman oppimisen ohjaamista.
Kolmas lähtökohta on ohjelman ydintavoite eli kuullun ymmärtämisen taitojen kehittäminen, jota tuetaan keskustelevan lukemisen menetelmällä. Ohjelmassa keskustellaan tarinasta ja tarinan sisältöä käsitellään monella tavalla ennen lukemista, lukemisen aikana ja lukemisen jälkeen. Tarinan käsitteet tulevat lapsille tutuiksi monin tavoin toiminnan ja keskustelun kautta. Ohjelmassa lapsi käsitetään aktiiviseksi toimijaksi. Keskustelevassa lukemisessa aikuinen esittää avoimia kysymyksiä ja rohkaisee lasta esittämään näkemyksiään tarinan sisällöstä. Lasten tekemiin aloitteisiin vastataan ja lapsia innostetaan pohtimaan tarinaa laajemmin esimerkiksi jatkokysymyksillä.
Jänistarinat-ohjelmasta on tehty Suomessa tutkimus, jossa todettiin ohjelmaan osallistuneiden lasten hyötyneen ohjelmasta. Lisäksi ohjelmasta oli hyötyä myös varhaiskasvattajille ja vanhemmille. Katso artikkeli Mattisen ym. tutkimuksesta NMI Bulletinista.
Mitä kuullun ymmärtäminen tarkoittaa?
Tiivistettynä kuullun ymmärtäminen tarkoittaa sitä, että pystyy ymmärtämään ja muistamaan, mutta myös tulkitsemaan kuulemansa viestin. Kuullun ymmärtämisen taitoa tarvitaan jokapäiväisessä elämässä, jotta voimme olla vuorovaikutuksessa toistemme kanssa. Suuri osa viestinnästämme on implisiittistä; viestimme ei tällöin aina suoraan ilmaise asiaa, vaan suuri osa viestin sisällöstä pitää päätellä, jotta ymmärrämme kuulemamme. Keskustelevat lukuhetket tarjoavat hyviä mahdollisuuksia harjoitella näitä päättelytaitoja. Jänistarinoiden lukuhetkillä pohditaan esimerkiksi, mitä tarinan hahmot ajattelevat, tuntevat ja tekevät. Yhteisten keskustelujen avulla lapset pääsevät harjoittelemaan myös syy-seuraussuhteiden päättelemistä.
Miksi Jänistarinat-ohjelma on hyvä työkalu varhaiskasvatukseen?
Jänistarinat-ohjelma on suunniteltu tukemaan erityisesti niitä lapsia, joilla on neljän vuoden ikään mennessä havaittu kuullun ymmärtämisen vaikeuksia. Ohjelma on valmis paketti myös kaikkien 4-6-vuotiaiden lasten kuullun ymmärtämisen tukemiseen. Lapsia, joilla on todettu kuullun ymmärtämisen vaikeuksia, tuetaan ohjelmassa pienryhmissä, jolloin taitojen kehittymistä voidaan tukea tehokkaammin. Pienryhmässä harjoiteltuja taitoja vahvistetaan lukemalla tarina uudelleen koko lapsiryhmän kanssa ja kotona.
On tärkeää, että lapsi tulee kuulluksi ja nähdyksi. Pienryhmässä tapahtuvalla keskustelevan lukemisen hetkellä lapselle tarjoutuu siihen paljon paremmat mahdollisuudet kuin koko lapsiryhmän lukuhetkillä. Kuullun ymmärtämisen taidoilla on tärkeä merkitys esimerkiksi tulevalle koulumotivaatiolle sekä myöhemmin luetun ymmärtämiselle.
Jänistarinat-ohjelma Kojun verkkokaupan sivuilla