Nopean nimeämisen vaikeudet ennakoivat lukutaidon kehityksen haasteita

Nopea nimeäminen on eräs keskeisimmistä lukutaidon ja lukivaikeuksien ennustajista kielessämme. Nopean nimeämisen testi – RAN on uudistettu Niilo Mäki Instituutissa, ja se on ennakkotilattavissa Kojussa. Haastattelimme vastaava tutkija Riikka Heikkilää sekä tutkimusassistentti, väitöskirjatutkija Sara Huotaria nopeasta nimeämisestä, sen merkityksestä luku- ja laskutaidolle sekä nimeämisvaikeuden arvioinnista.

Nopea nimeäminen on kykyä hakea mielestä tuttuja nimikkeitä

Nimeämisellä tarkoitetaan kykyä löytää mielestä ja sanoa jonkin kohteen kielellinen vastine. Se tarkoittaa taitoa antaa jollekin asialle sitä vastaava kielellinen symboli. Jokapäiväisissä toimissamme tunnistamme ja nimeämme jatkuvasti entuudestaan tuttuja esineitä, ihmisiä ja abstrakteja asioita.

Nopealla nimeämisellä tarkoitetaan kykyä hakea sujuvasti mielestä tuttuja nimikkeitä, jotka kuuluvat henkilön sanavarastoon.  Sitä arvioidaan esittämällä sarjallisessa muodossa tuttuja nimikkeitä kuten värejä, esineiden nimiä, kirjaimia tai numeroita, jotka arvioitava nimeää mahdollisimman nopeasti ja tarkasti, Riikka Heikkilä kertoo.  

Nimeämisvaikeus ennakoi luku- ja laskutaidon kehityksen haasteita

Nimeämisvaikeuksista puhutaan, kun nimeäminen on selvästi tavanomaista työläämpää. Ne voivat ilmetä nimeämisen hitautena, virheellisyytenä tai molempina. Kun nimeäminen on kohtuullisen tarkkaa, mutta selvästi keskitasoa hitaampaa, puhutaan nopean nimeämisen vaikeuksista. Nimeämisvaikeuksille ei kuitenkaan ole olemassa tarkkaa määritelmää, sillä nimeämisen taito on osa jatkumoa, johon rajan vetäminen on väistämättä keinotekoista, Heikkilä jatkaa.

Nopean nimeämisen vaikeudet ennakoivat usein lukutaidon hidasta kehittymistä sekä vaikeuksia peruslaskutaitojen sujuvoitumisessa. Nimeämisvaikeudet voivat esiintyä myös osana kehityksellistä kielihäiriötä.  

Nimeämisvaikeutta voidaan arvioida jo ennen kouluikää

Nopean nimeämisen testi – RAN auttaa tunnistamaan varhaisessa vaiheessa niitä lapsia, joilla on riski myöhempiin luku- tai laskusujuvuuden pulmiin.

Nopeaa nimeämistä ja mahdollista nimeämisvaikeutta voidaan arvioida jo ennen kouluikää. Toisaalta kouluikäisten ja aikuisten nopean nimeämisen arviointi auttaa ymmärtämään jo havaittujen lukemisen ja matematiikan oppimisvaikeuksien taustaa, Sara Huotari toteaa. 

Nimeämisnopeuden arviointi auttaa tunnistamaan riskin oppimisen vaikeuksille

Nopea nimeäminen on eräs keskeisimmistä lukutaidon ja lukivaikeuksien ennustajista kielessämme. Se on yhteydessä myös aritmeettisten perustaitojen kuten kertolaskujen oppimiseen. Koska nimeämistä voidaan arvioida jo ennen kouluikää, voidaan riski oppimisvaikeuksiin tunnistaa jo melko varhain, Heikkilä kertoo.

Ennakoivat tukitoimet voidaan aloittaa jo ennen kuin oppimisen vaikeudet pääsevät ilmenemään tai kasautumaan. Kouluikäisillä ja aikuisilla nopean nimeämisen arviointi antaa ymmärrystä mahdollisten oppimisvaikeuksien taustasta ja auttaa kohdentamaan tukitoimia. 

Myös aikuisten nimeämisvaikeutta voidaan arvioida Nopean nimeämisen testillä

-Aikuisten nimeämisvaikeuksista on vähemmän tutkimusta. Nimeämisvaikeuden arviointi voi tulla kyseeseen tilanteessa, jossa halutaan kartoittaa esimerkiksi lukivaikeuden taustaa. Tunnistettu nimeämisvaikeus antaa tarkempaa tietoa siitä, millaista tukea yksilö voi tarvita opinnoissaan tai työelämässään, Huotari toteaa.

-Aivan viime aikoina on tutkimuksissa myös havaittu, että nimeämisvaikeudet voivat ennakoida ikääntymiseen liittyviä aivosairauksia kuten muistisairauksia tai parkinsonin tautia. Tällaisten sairauksien ennakointia varten tarvittaisiin vielä lisää tietoa ja aineistoa myös hieman iäkkäämmiltä tutkittavilta. Tämän testin aikuisaineisto koostuu lähinnä nuorista ja keski-ikäisistä aikuisista, joilla ei vielä oleteta olevan tavanomaista ikään liittyvää hidastumista ajattelutoiminnoissa, Heikkilä jatkaa. 

Nopean nimeämisen testi – RAN on uudistunut

Uudessa Nopean nimeämisen testissä arvioidaan nimeämisnopeutta 5–16-vuotiailla sekä aikuisilla. Se sisältää tehtävät värien, esineiden, kirjainten, numeroiden ja lukumäärien arviointiin sekä vaihtelevien ärsykkeiden tehtävän värit-numerot-kirjaimet. Testin tekeminen on nopeaa ja helppoa; koko paketin tekeminen kestää arviolta noin kymmenen minuuttia.  

Testin normeja on laajennettu siten, että uudet normit kattavat 5–16-vuotiaat ja aikuiset, kun testin edellinen versio sisälsi viitetiedot 6–12-vuotiaille. Lisäksi uudistettu testi sisältää uuden lukumäärien nimeämistehtävän. Lukumäärien nimeäminen näyttää olevan muita tehtäviä vahvemmin yhteydessä aritmeettisten perustaitojen sujuvuuteen, minkä vuoksi uusi tehtävä on mielenkiintoinen ja tärkeä lisäys testiin. 

Uuden testin tekemisen prosessi on ollut innostavaa tiimityötä

Huotari kertoo, ettätestin parissa työskentely on opettanut valtavasti tutkimusaineistonkeruun vaiheista, kehittämistyön monipuoleisista ulottuvuuksista ja toki itse nopeasta nimeämisestä. Yhteistyöllä on ratkottu monenlaisia pulmia ja löydetty vastauksia kinkkisiinkin kysymyksiin. Ilo ja nauru on kulkenut matkassa koko prosessin ajan. 

-Prosessi on toki vaatinut työtä, mutta se ollut todella innostava ja opettavainen. On mielekästä tehdä työtä, jonka tuotoksilla on käyttöä sekä tutkimuksessa että käytännön työssä. On ollut upeaa työskennellä tiimissä, jossa on eri alojen osaajia, jotka kukin tuovat oman panoksensa työhön. Nyt, kun lopputulosta katsoo, niin tehdystä työstä voi olla ylpeä, Heikkilä lisää.

Erityiset kiitokset aineistonkeruuseen osallistuneille

Heikkilä ja Huotari haluavat välittää kiitokset aineistonkeruuseen osallistuneille vapaaehtoisille opettajille ja erityisopettajille. Nopean nimeämisen tehtävät on normitustyössä tehnyt yli 2000 lasta ja nuorta. Ilman vapaaehtoisten panosta näin laaja aineistonkeruu ei olisi ollut mahdollista. He haluavat välittää lämpimät kiitokset myös Vuokko- ja EarlyMath-hankkeiden tiimeille Jyväskylän yliopistoon, joista testiin saatiin aikuisten aineisto. 

Tilaa uudistunut Nopean nimeämisen testi – RAN Kojusta

Katso lyhyet videot nopeasta nimeämisestä ja sen arvioinnista:

Mitä on nopea sarjallinen nimeäminen?

Mitä nimeämisvaikeus tarkoittaa?

Uusi lukumäärien nimeämistehtävä osana nimeämissujuvuuden arviointia

Ilmoittaudu koulutukseen: Nimeämistaitojen arviointi ja tukeminen, 7.1. – 8.5.2025 tallenne ja 8.5.2025 webinaari