Opetushallituksen Lukutaito-ohjelma ja Niilo Mäki Instituutti ovat julkaisseet uudet työkalut varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lukutaitotyön tueksi. Työkalujen avulla kouluissa ja varhaiskasvatusyksiköissä saadaan kokonaiskuva lukutaitotyöstä ja sen kehittämistarpeista. Pidemmällä aikavälillä saadaan tietoa lukutaitoa edistävän työn tuloksista myös valtakunnallisesti.
Lukutaitotyön työkalut on suunniteltu varhaiskasvatuksen ja koulun henkilöstön lukutaitotyön seurannan ja kehittämisen avuksi. Työntekijöiden täyttämän anonyymin verkkokyselyn avulla työkalu tuottaa kokonaiskuvan yksikön lukutaitotyön vahvuuksista ja mahdollisista kehittämiskohteista.
– Harvemmin arjessa ehditään miettiä lukutaitotyön kokonaisuutta ja nähdä kaikkea sitä, mitä jo tehdään hyvin. Kyselyn täyttäminen voi tuoda esille oman yksikön vahvuuksia ja hyvin tehtyä työtä, josta saa ja pitääkin iloita, hankevastaava Suvi Ylönen Niilo Mäki Instituutista muistuttaa.
Työkalussa uutta on, että tarkastelun kohteena on lasten monilukutaidon kehittymistä ja lukemista tukeva toimintakulttuuri ja yhteistyö, ei yksittäisen lapsen lukutaito tai -motivaatio. Lukutaitotyöhön kuuluu esimerkiksi suunnitelmallinen yhteistyö kotien ja kirjastojen kanssa sekä eri oppiaineiden opettajien kesken.
Lukutaitotyökaluista tietoa luki-valmiuksien ja heikosti lukevien lukutaidon tukemiseen
Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen lukutaitotyöhön on laadittu omat erilliset työkalut tutkimustietoa hyödyntäen. Niiden sisällöissä on huomioitu eri ikäisten parissa tehtävän lukutaitotyön erilaiset painotukset. Työkalut tarjoavat tukea varhaiskasvatussuunnitelmien sekä esi- ja perusopetuksen opetussuunnitelmien perusteiden toteuttamiseen.
Varhaiskasvatuksen lukutaitotyössä keskeistä on luku- ja kirjoitustaidon eli luki-valmiuksien ja monilukutaidon kehittymisen tukeminen. Työkalun avulla voidaan tarkastella esimerkiksi, miten kirjat ja erilaiset tekstit näkyvät varhaiskasvatuksen arjessa, miten lapsia rohkaistaan tutkimaan kirjoja tai tuottamaan itse tarinoita tai miten lukuhetkiä elävöitetään ja yhdistetään muuhun toimintaan.
Lukemisen ja lukutaidon varsinainen opettaminen alkaa koulussa. Perusopetuksen työkalun avulla voidaan kartoittaa ja kehittää esimerkiksi opettajien ja kasvattajien käyttämien menetelmien monipuolisuutta sekä heikosti lukevien ja monikielisten lasten lukutaidon tukemisen keinoja.
– Varhaiskasvatuksessa aloitettu lukutaitotyö jatkuu koko peruskoulun ajan. Keskeistä on, että lukemisen määrää kasvatetaan tietoisesti ja suunnitelmallisesti esimerkiksi päivittäisiä tavoitteellisia lukuhetkiä tarjoten ja lukemisen motivaatiota tukien, korostaa väitöskirjatutkija Maria Niskakoski, joka on ollut kehittämässä kouluun suunnattua työkalua.
Lukutaitotyön säännöllinen arvioiminen auttaa tunnistamaan onnistumiset ja kehittämiskohteet
Uudet työkalut ovat osa Kansallisen lukutaitostrategian 2030 toimeenpanoa, ja niiden kehittäminen perustuu suoraan strategian toimenpide-ehdotuksiin. Kun työkalujen käyttö yleistyy, ne tuottavat tietoa paitsi yksittäisten yksiköiden lukutaitotyön tilanteesta, myös kansallisen lukutaitostrategian varhaiskasvatusta ja koulua koskevien tavoitteiden toteutumisesta.
Työkaluista saatavaa tietoa voidaan käyttää lukutaidon alueellisten erojen ja koulujen eriytymisen taustatekijöiden selvittämiseen ja erojen kaventamiseen. Kertyvää tietoa voidaan hyödyntää myös tieteellisen tutkimuksen aineistona.
Syyt lukutaidon heikkenemiseen ovat moninaisia. Lukutaidon edistäminen varhaiskasvatuksessa ja peruskoulussa edellyttää koko henkilöstön panosta sekä yhteistyötä huoltajien ja muiden kumppanien, kuten kirjaston, kanssa.
– Tarvitaan systemaattista lukutaitotyötä: pedagogisesti suunnitelmallisia ja tavoitteellisia toimia lukutaidon edistämiseksi. Varhaiskasvatuksen ja koulun lukemista tukevia rakenteita on tärkeä myös arvioida säännöllisesti, jotta tunnistetaan sekä lukutaitotyön kehittämiskohteet että työllä jo saavutettu muutos, painottaa Lukutaito-ohjelman hankevastaava Lotta-Sofia La Rosa.
Ota lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalut käyttöön
Verkkotyökalun rekisteröi yksikkönsä käyttöön rehtori tai varhaiskasvatusyksikön johtaja, ja koko työyhteisö pääsee vastaamaan nimettömästi verkkokyselyyn.
- Koulun lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalu
- Varhaiskasvatuksen lukutaitotyön kartoittamisen ja kehittämisen työkalu
Lukutaito-ohjelma on toiminut työkalujen kehittämisessä aloitteen tekijänä ja ideoijana lukutaitostrategiaan perustuen. Niilo Mäki Instituutti on vastannut työkalujen kehittämisestä ja käytännön toteutuksesta. Työkalujen ylläpitoa rahoittaa Lukutaito-ohjelma. Työkaluja voidaan hyödyntää myös osana Lukeva koulu- ja Lukeva varhaiskasvatus -ohjelmia.
Uutinen on julkaistu myös Opetushallituksen sivulla: https://www.oph.fi/fi/uutiset/2024/uudet-kartoittamisen-ja-kehittamisen-tyokalut-tukevat-lukutaitotyota