Niilo Mäki Instituutti jatkaa lasten ja nuorten parissa tehtävää arviointi- ja kuntoutustyötä uudella NMI Klinikalla. Klinikan toiminta on suunnattu oppimisvaikeuksiin ja neuropsykiatrisiin kysymyksiin liittyvään tukeen, arviointiin ja kuntoutukseen. Haastattelimme Niilo Mäki Instituutissa tehdystä käytännön kuntoutustyöstä neuropsykologi ja psykoterapeutti Nina Kultti-Lavikaista sekä emeritusprofessori Timo Ahosta. Molemmilla haastatelluilla on pitkä historia Niilo Mäki Instituutissa lasten oppimisvaikeuksien tutkimuksen ja kuntoutuksen parissa. Lisäksi selvitimme, mistä NMI Klinikan toiminnassa on kyse.
Tutkimukseen perustuvaa tukea oppimisen haasteisiin
Niilo Mäki Instituutti ja Jyväskylän perheneuvola ylläpitivät yhdessä Lastentutkimusklinikka-nimeä kantanutta oppimisvaikeuksien arviointi- ja kuntoutusyksikköä vuosina 1985-2022. Hyvinvointialueuudistuksen myötä Lastentutkimusklinikan toiminta siirtyi Keski-Suomen hyvinvointialueelle. Muutoksen myötä Niilo Mäki Instituutissa aloitettiin kehittämistyö uuden NMI Klinikan toiminnan aloittamiseksi. Tarkoituksena on jatkaa tiiviisti tutkimukseen kytkeytyvää ja tuoreimpaan tutkimukseen perustuvaa oppimisvaikeuksien arviointi- ja kuntoutustyötä sekä sen kehittämistä. NMI Klinikan tarjoamat oppimisen tuen ja oppimisvaikeuksien arvioinnin ja kuntoutuksen palvelut suunnataan alle 29-vuotiaiden oppimisen, koulunkäynnin ja opiskelun tukemiseen.
Niilo Mäki Instituutilla on pitkä historia oppimisvaikeuksien arviointi- ja kuntoutustoiminnan parissa
Tunnetun suomalaisen neuropsykologin ja erityispedagogiikan professorin Niilo Mäen (1902-1968) nimeä kantava instituutti on kasvanut 35 vuodessa muutaman tutkijan työllistävästä tutkimuslaitoksesta merkittäväksi, kymmeniä henkilöitä työllistäväksi oppimisvaikeuksien tutkimus-, koulutus- ja julkaisukeskukseksi.
Vahvan kasvun on mahdollistanut se, että tilaus oppimisvaikeuksiin keskittyvälle, psykologian kehittyneitä kokeellisia ja psykometrisiä tutkimusotteita käyttävälle tutkimukselle ja sitä koordinoivalle keskukselle oli ilmeinen (Niemi 2010).
Emeritusprofessori Timo Ahonen muistelee klinikan alkutaivalta:
-Niilo Mäen leskellä, erityispedagogiikan ansioituneella kehittäjällä Onerva Mäellä oli visio, jossa Niilo Mäen elämäntyötä kunnioittavan toiminnan keskiössä olisi oppimisvaikeuksiin keskittyvän klinikan kliininen toiminta, tutkimus- ja kehittämistoiminta sekä koulutustoiminta. Lastentutkimusklinikan toiminta alkoi Jyväskylän kaupungin perheneuvolan ja yliopiston yhteistyönä, jolla pyrittiin ymmärtämään oppimisen ongelmia aiempaa paremmin tutkimuksen avulla. Kyseessä oli oppimisvaikeuksiin keskittyvä diagnostinen yksikkö, jollaista ei aikaisemmin ollut; esimerkiksi tuohon aikaan ei ollut juurikaan koulupsykologeja. Yksikössä otettiin käyttöön uusia arviointi- ja kuntoutusmenetelmiä ja sen toiminnan keskiössä olivat myös lapsen koti- ja kouluympäristöt. Klinikan toiminta nivoutui osaksi Niilo Mäki Instituutin toimintaa ja sillä on ollut tärkeä rooli instituutin historiassa; lapsille tarjottavan avun ohella se on tarjonnut tutkijoille näköalapaikan oppimisvaikeuksien tutkimukselle. Ajattelen, että juuri kliinisen palvelutoiminnan ja tutkimustoiminnan yhdistäminen on luonut pohjaa sille luottamukselle, jota instituuttia kohtaan on vuosien varrella osoitettu, Ahonen kertoo.
Kliinisen palvelutoiminnan ja tutkimustoiminnan yhdistäminen onkin osoittautunut hedelmälliseksi; Kultti-Lavikainen laskee, että Lastentutkimusklinikan tuottamista aineistosta on kirjoitettu kaksikymmentäyksi kansainvälistä artikkelia ja seitsemäntoista opinnäytetyötä.
-Yksi keskeinen viimeaikainen tutkimus, joka Lastentutkimusklinikan toiminnan tuottamasta aineistosta on tehty, on Anna-Kaija Elorannan vuonna 2019 valmistunut väitöstutkimus. Hän tutki aikuisia, joilla on lapsuudessa todettu oppimisvaikeus. Keskeisenä tavoitteena tutkimuksessa oli selvittää, millaisia seurannaisvaikutuksia oppimisvaikeuksilla oli aikuisuudessa mm. koulutukseen, työllistymiseen ja psyykkiseen hyvinvointiin, Ahonen toteaa.
Kultti-Lavikainen kertoo, että Lastentutkimusklinikan työn tuloksena on syntynyt neljä Kummi-julkaisua. Esimerkiksi Etsivät-, Aikamatkalla- ja Maltti -Kummit ovat syntyneet suoraan kliinisestä kuntoutustoiminnasta. Tutkitusti tehokkaat ja valmiit harjoitusohjelmat ovat löytäneet paikkansa koulujen arjesta ja ne ovat olleet aktiivisesti käytössä jo yli 10 vuoden ajan.
Monipuolista tukea oppimisen ongelmiin
Syksyllä 2024 aloittava NMI Klinikka perustaa toimintansa Niilo Mäki Instituutin vision mukaisesti oppimisvaikeuksien tutkimuksen ja käytännön palvelutoiminnan vuoropuheluun. NMI Klinikka tarjoaa oppimisen varhaisen tuen asiantuntijapalveluja sekä terveydenhuollon ammattilaisten tarjoamia oppimisvaikeuksien arviointi- ja kuntoutuspalveluja.
-Tarjoamme esimerkiksi varhaisen vaiheen oppimisen asiantuntijatukea tilanteisiin, joissa terveydenhuollollisten arviointi- ja kuntoutuspalvelujen kriteerit eivät vielä täyty. Esimerkki varhaiseen vaiheeseen kehittämistämme palveluista on Tsemppiryhmä, jossa annetaan tukea oppimiseen esimerkiksi lukivaikeuksien näkökulmasta. Ryhmät ohjataan Niilo Mäki Instituutista käsin Teamsin välityksellä. Mukaan mahtuu kahdeksan koulua sekä jokaisesta koulusta kaksi lasta ja koulun aikuinen. Tsemppiryhmistä on saatu paljon positiivisia kokemuksia, Kultti-Lavikainen kertoo.
Läksyjen tekemisen vaikeuksiin NMI Klinikka tarjoaa tukea Läksytuen ryhmän muodossa. Ryhmässä opetetaan tehtävien tekemisen strategioita, joita lapsi voi siirtää itsenäiseen läksyjen tekemiseen. NMI Klinikka tarjoaa myös konsultaatiopalveluita sekä työnohjausta.
-Tarkoituksena on tarjota lisäksi terveydenhuollollisia palveluja oppimisvaikeuksien arviointiin ja kuntoutukseen. Näitä palveluja toteuttaa terveydenhuollon ammattilainen, kuten psykologi tai neuropsykologi, Kultti-Lavikainen toteaa.
Palvelutuotanto kehittyy ja lisääntyy tutkimus- ja kehitystyön edetessä niin oppimisen tuen palveluissa kuin terveydenhuollollisissakin palveluissa. NMI Klinikalla työskentelee neuropsykologeja, opettajia, psykologeja ja puheterapeutteja.
NMI Klinikka toimii ajan hermolla
NMI Klinikan erityinen vahvuus on sen toimiminen ajan hermolla oppimisvaikeuksien uusimman tutkimuksen suhteen. Tutkimuksen antamaa tietoa hyödynnetään ilman viiveitä lasten, perheiden ja koulujen hyödyksi. Yksi NMI Klinikan tehtävä on uusien, kehitettyjen menetelmien pilotointi käytännön työhön.
-Oppimisen vaikeuksiin liittyvien ilmiöiden syvällinen ymmärtäminen tuo laatua arviointiin ja kuntoutukseen, Kultti-Lavikainen kertoo viitaten NMI Klinikan tiiviiseen tutkimuksen ja käytännön yhteistyöhön.
-Kun samat ihmiset ovat motivoituneet tekemään sekä tutkimusta että käytännön asiakastyötä, on työskentely laadukasta.
Etämenetelmien ansiosta NMI Klinikka voi tarjota oppimisen vaikeuksien tuen, arvioinnin ja kuntoutuksen palveluja ympäri Suomea hyvinvointialueille, kunnille, kouluille ja perheille.
Työn imu syntyy osallisuudesta tiedeyhteisöön
Nina Kultti-Lavikainen on työskennellyt lasten oppimisen esteiden tutkimisen ja oppimisvaikeuksien kuntouttamisen parissa yli 30 vuotta. Työssä on innostanut erityisesti se, että on saanut työskennellä sekä käytännön asiakastyössä että osana tiedeyhteisöä.
-Minulla on suuri kliinikon sydän. Se, että olen saanut toteuttaa kliinistä työtä yhteisössä, jossa samalla tutkitaan ja kehitetään osaamista ja palveluita, on ollut todella suuri asia. Pidän työni innovatiivisuudesta sekä kehittämisyhteistyöstä, Kultti-Lavikainen toteaa.
- NMI Klinikan tarjoamat oppimisen tuen ja oppimisvaikeuksien arvioinnin ja kuntoutuksen palvelut on suunnattu alle 29-vuotiaiden oppimisen, koulunkäynnin ja opiskelun tukemiseen.
- Syksyllä 2024 aloittava NMI Klinikka perustaa toimintansa Niilo Mäki Instituutin vision mukaisesti oppimisvaikeuksien tutkimuksen ja käytännön palvelutoiminnan vuoropuheluun.
- NMI Klinikan erityinen vahvuus on sen toimiminen ajan hermolla oppimisvaikeuksien uusimman tutkimuksen suhteen.
- Yksi NMI Klinikan tehtävä on uusien, kehitettyjen menetelmien pilotointi käytännön työhön.
- Etämenetelmien ansiosta NMI Klinikka voi tarjota oppimisen vaikeuksien tuen, arvioinnin ja kuntoutuksen palveluja ympäri Suomea hyvinvointialueille, kunnille, kouluille ja perheille.