Niilo Mäki Instituutin koulutus- ja julkaisutiimissä tehdään monipuolista suunnittelu- ja kehittämistyötä. Vuosittain järjestetään lukuisia, lasten ja nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille suunnattuja täydennyskoulutuksia, joiden organisoinnista ja markkinoinnista vastaavat koulutussuunnittelijat. Millaista on hypätä koulutussuunnittelijan saappaisiin opintojen päätyttyä? Janette Niemi on vastavalmistunut kasvatustieteen maisteri ja tiimin uusin tulokas.
Kerro hieman itsestäsi. Kuka olet ja mitä teet Niilo Mäki Instituutissa?
Olen Janette Niemi, viime keväänä valmistunut kasvatustieteen maisteri. Työskentelen tällä hetkellä koulutussuunnittelijana Niilo Mäki Instituutin Koulutustiimissä. Työpisteeni sijaitsee Tampereella ja teen töitä pääosin etänä, mutta matkustan noin kerran viikossa Jyväskylään tiimin yhteiseen koulutuspalaveriin ja lähipäivään.
Miten päädyit töihin Niilo Mäki Instituuttiin?
Lähes kaikki Koulutustiimin jäsenet ovat aloittaneet työuransa NMI:llä opintoihin sisältyvän työharjoittelun kautta. Myös oma polkuni NMI:lle vahvistaa tätä kaavaa. Harjoitteluni päätyttyä selvisi, että Koulutustiimissä voisi olla tarvetta osa-aikaiselle työntekijälle. Muistelen edelleen lämmöllä sitä riemua, jonka ensimmäisen oman alan työpaikan saaminen tuotti. Aloitin tuntityöt Koulutustiimissä vuoden 2021 syksyllä työstäen samalla maisterivaiheen opintojani yliopistolla. Valmistuttuani jatkoin samoissa tehtävissä.
Millaisia tehtäviä työnkuvaasi sisältyy? Millaiset taidot työssäsi korostuvat?
Koulutussuunnittelijan työnkuvassa korostuu eräänlainen moniosaajuus. Työtehtäviini sisältyy lasten ja nuorten parissa työskenteleville ammattilaisille suunnattujen täydennys- ja tilauskoulutusten käytännön järjestelyä ja suunnittelua, hanketyöhön liittyviä raportointi- ja seurantatehtäviä, sekä päivittäistä asiakaspalvelua ja yhteydenpitoa kouluttajiin/NMI:n yhteistyötahoihin. Koulutustiimissä myös suunnittelemme ja toteutamme koulutuksiin, NMI:n toimintaan ja hankkeisiin, sekä julkaisuihin liittyvää markkinointia ja tiedottamista erilaisissa sosiaalisen median kanavissa, alan tapahtumissa ja uutiskirjeessä.
Työ useiden rinnakkaisten koulutushankkeiden parissa koostuu suuresta määrästä yksityiskohtia, joten kalenteri on yksi arjen tärkeimmistä apuvälineistä. Koulutusten järjestäminen edellyttää tarkkaa taustatyötä, kuten koulutuspäivien sopimista, tervetulokirjeiden lähettämistä, webinaarilinkkien luomista ja asiakashallintaa. Esimerkiksi yksittäisten OPH-koulutusten toteutuminen on aina sidoksissa laajempien koulutushankkeiden etenemiseen. Toisaalta työhön sisältyy valtavasti ideointia, uusien toimintamallien kehittelyä ja luovuutta. Olen nauttinut etenkin koulutustemme pedagogiseen kehittämiseen osallistumisesta ja aikuiskasvatustieteen teemojen käsittelystä yhteisissä (webinaari)koulutusten kehittämistapaamisissa.
Vaikka työ on pääosin itsenäistä, vaaditaan siinä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Tiimin tuki ja yhdessä käydyt keskustelut ovat ehdottomasti tämän työn suola. Myös IT-taitojen merkitys on korostunut. Hyödynnän päivittäin erilaisia verkkopohjaisia alustoja ja asiakashallinnan järjestelmiä, kuten Moodlea, Vtigeria, Creamaileria ja WordPressia. Koronapandemian myötä suuri osa lähikoulutuksista siirtyi verkkoon, joten Teamsia/Zoomia ja verkkopedagogiikkaa koskevasta ymmärryksestä on tässä työssä suuresti hyötyä.
Mikä on ollut mieleenpainuvin hetki NMI:läisenä?
Niitä on monia! Erityisesti mieleeni on jäänyt eräs virkistyspäivä eFatbike-kokeilun merkeissä Jyväskylän Laajavuoressa. Porukalla pyöräily Laajavuoren jylhiä maastoja ja maisemia ihaillen oli upea tapa viettää yhteistä aikaa työyhteisön kesken. Alamäet tarjoilivat myös kunnon annoksen adrenaliinia! Päivän päätteeksi suunnattiin vielä kylpylään rentoutumaan. Monet mieleenpainuvimmista hetkistä, kuten eri Zoom-tilaan päätyminen kouluttajan kanssa koulutuspäivän aamuna, ovat opettaneet paljon ja jälkikäteen niihin on pystynyt suhtautumaan huumorilla. ”Tosissaan mutta ei vakavissaan” on mielestäni aika rakentava tapa suhtautua arjen kömmähdyksiin. Uutena työntekijänä tiimin tuki on tässäkin asiassa ollut vertaansa vailla.
Mitä voisit opiskella vielä lisää?
Muistan, että opintojeni aikana oli hieman hankalaa arvioida, millaista osaamista olisi hyvä kerryttää ja millaisia opintoja tutkintoon voisi sisällyttää. Laaja sivuainevalikoima ja tutkintorakenteen joustavuus mahdollistavat hyvin omannäköisen urapolun luomisen. Keskityin opintojeni aikana pääosin kasvatustieteen, erityispedagogiikan ja psykologian substanssiosaamisen kehittämiseen. Ajankohtaisinta tämänhetkisen työnkuvani puolesta olisi kuitenkin markkinointiviestintään liittyvän osaamisen kehittäminen, sillä pohdimme lähes päivittäin, miten tavoitamme juuri NMI:n koulutuksista, hankkeista ja materiaaleista kiinnostuneet kasvatus- ja opetusalan ammattilaiset. Viestinnällä on suuri rooli koulutussuunnittelijan työnkuvassa.
Mitä teet, kun et ole töissä? Miten nautit vapaa-ajastasi?
Työpäivän päätyttyä suuntaan usein lenkille läheiseen metsään. Kilpailin tavoitteellisesti keskimatkojen juoksussa vielä pari vuotta sitten ja juokseminen on minulle edelleen rakas rentoutumismuoto. Polkujuoksusta on muodostunut tärkeä arjen rutiini ja iloa tuova harrastus, jota ei tarvitse suorittaa hammasta purren. Antoisaa juoksemisessa on vauhdin hurma ja mieletön Flow-tila, jonka ympäröivä luonto, maisemat ja sopiva itsensä haastaminen aiheuttavat. Pidän ylipäätään kaikenlaisesta luonnossa liikkumisesta ja (luonto)matkailusta, sillä ne antavat valtavasti energiaa ja mielenrauhaa. Vapaa-aikaani vietän myös kirpputoreja kiertäen ja true crime-podcasteja kuunnellen. Näitä true crime-juttuja ja pohdintoja muut Koulutustiimiläiset kuulevat toisinaan vähän liikaakin!
Millaisia vinkkejä antaisit aloitteleville työntekijöille?
Siirtymä opinnoista työelämään tuo eteen monia muutoksia, joihin sopeutuminen on ainakin omalla kohdallani vaatinut jonkin verran aikaa ja kärsivällisyyttä. Mitä oikeastaan osaan? Mikä on roolini työyhteisössä? Millaisia asioita tuon tähän tiimiin?
- Kokeile rohkeasti erilaisia työtehtäviä – myös sellaisia, jotka hieman jännittävät. Kokeilun kautta voit löytää vahvuuksiasi ja aivan uudenlaisia puolia itsestäsi.
- Kehittele itsellesi mieluisia rutiineja ja keinoja tauottaa työpäivääsi. Pidä lyhyitä mikrotaukoja ja huolehdi jaksamisestasi, sillä myös asioista innostuminen edellyttää palautumista. Yksi todistetusti toimiva tapa työstä irtaantumiseen on pulahdus vilpoisessa järvivedessä työpäivän päätteeksi!
- Uskalla pyytää apua ja näyttää myös keskeneräisyytesi. Sen sijaan että näet osaamisessasi vain puutteita ja vikoja, opettele huomaamaan onnistumisesi ja keskity oppimiseen. Opinnot tarjoavat hyvän pohjan työssä pärjäämiselle, mutta kehittyminen jatkuu läpi työuran, eikä kukaan ole seppä syntyessään.
Millaisia terveisiä haluaisit lähettää uutiskirjeen lukijoille?
Toivon lukijoiden kevääseen ainakin paljon valoa. Nautitaan pitenevistä päivistä ja kevätauringosta!