Moni on saanut apua Jaakko Ryssyltä erityisesti DigiLukiseulan ja Ekapelin käyttämisen pulmien yhteydessä. Kuka on tämä tärkeä henkilö, johon saa pulmatilanteessa yhteyden joka arkipäivä?
Jaakko Ryssy on tietotekniikan insinööri ja järjestelmäasiantuntija, joka työskentelee useiden eri hankkeiden parissa Niilo Mäki Instituutissa.
Mikä on keskeistä työssäsi tällä hetkellä?
Teen tällä hetkellä käyttäjätukityötä sekä Ekapelissä että DigiLukiseulassa. Käyttäjätuen lisäksi olen mukana EPM pelaamalla paremmaksi -hankkeen tekeillä olevan matematiikkapelin teknisessä työryhmässä. Hankkeen tavoitteena on kehittää pelillinen harjoitusmenetelmä matematiikan taitojen harjoitteluun vuosiluokilla 3-6. Kohderyhmänä on erityisesti matematiikassa heikosti suoriutuvat lapset. Tämän vuoden tavoitteena on tehdä peli toimintakuntoon ensi vuoden tutkimuksia varten. Tähän menee iso osa työajastani käyttäjätuen ohella. Aika laajasti saa kaikenlaista tehdä, kun meitä on pieni porukka tekemässä.
DigiLukiseulojen (sähköinen tuen tarpeen tunnistamisen väline luku- ja kirjoitustaidon arviointiin) käyttäjätuki on tällä hetkellä keskeistä työssäni. Olen myös mukana DigiLukiseulan kehittämisessä esimerkiksi syöttämällä sisällöt Arvio-palveluun. Tuntuu, että DigiLukiseulaa käytetään nyt paljon, ja sille on selvästi tarvetta. Siitä tulee aika-ajoin palautetta, jossa sen kerrotaan säästävän huomattavasti opettajan aikaa. Nythän DigiLukiseuloja on tarjolla alakouluikäisistä aikuisuuteen asti.
Ekapelistä (maksuton oppimispeli, joka harjoittaa lukutaidon perusteita) ei tule enää niin paljon kysymyksiä kuin aikaisemmin, käyttäjätuki painottuu tällä hetkellä enemmän DigiLukiseuloihin. Ekapeleistä eniten kysymyksiä tulee kuitenkin Ekapeli Alku- sekä Ekapeli Sujuvuus -peleistä. Kysymyksiä tulee myös vastikään julkaistusta ruotsinkielisestä Spel-Ett Läsflytistä, jonka tekemisessä olin mukana.
Mitkä ovat useimmin kysyttyjä kysymyksiä käyttäjätuessa?
Kysymykset liittyvät usein ihan käytäntöön; esimerkiksi miten ostetaan lisenssi DigiLukiseulaan siten, että sitä pystyy useampi opettaja käyttämään. Ihan perusasioita kysytään myös seulan toiminnasta. Puheluissa ja sähköposteissa ilmoitetaan myös tilanteista, joissa jokin ei ole syystä tai toisesta toiminut kuten on ajateltu, tai sitten lisenssin aktivoinnissa tai oppilastunnusten luomisessa on pulmia. Syitä lähdetään sitten selvittelemään. Jonkin verran tulee kysymyksiä myös tietosuojasta. Ekapeleihin liittyen on kysytty esimerkiksi sitä, mitä pelaajasta tallentuu palvelimelle jos peliin on kirjauduttu.
Mistä pidät työssäsi ja mikä siinä on haasteellisinta?
Pidän siitä, että työni on vaihtelevaa. Viihdyn Niilo Mäki Instituutissa, täällä on mielestäni hyvä työilmapiiri.
Haasteellisinta on kiire. Välillä voi tulla todella paljon sähköposteja ja puhelin voi soida koko ajan; tällöin pitää yrittää vauhdikkaasti vastailla ja tehdä monta asiaa yhtä aikaa. Puheluihin pyrin aina vastaamaan, käyttäjillä on usein kiireellistä kysyttävää. Esimerkiksi seulonta aiotaan aloittaa seuraavana päivänä ja johonkin käyttöön liittyvään kysymykseen tarvitaan ripeä vastaus.
Miten päädyit työskentelemään Niilo Mäki Instituuttiin?
Alun perin tulin Niilo Mäki Instituuttiin harjoitteluun, siitä on kohta jo 15 vuotta. Niilo Mäki Instituutin LukiMat-hankkeeseen haettiin Java-koodaria, ja ajattelin hakea paikkaa. Osasin vain jonkin verran Javaa ja sovittiin, että tulen harjoittelijaksi. Kävikin ilmi, etteivät koodaustaitoni olleet riittävät ja siirryin tekemään pelitestausta ja käyttäjätukea. Kun Ekapelejä alkoi tulla enemmän, kasvoi käyttäjätukityön määrä. Nykyään käyttäjätuen rinnalle on tullut useita muita tehtäviä.
Mitä teet vapaa-ajallasi?
Liikuttua tulee paljon, harrastan erilaisia urheilulajeja. Lenkkeilen koirien kanssa ja katselen sarjoja ja elokuvia sekä pelaan pelejä tietokoneella. Pelien pelaamisesta on ollut hyötyä työssä; jos ei pelaa eikä ole paljon pelannut, niin hankalaksi käy miettiä, miten pelin pitäisi toimia.
Tutustu LukiMat-palveluun ja Ekapeliin täällä.
DigiLukiseuloista saat tietoa täältä.
Tietoa EPM pelaamalla paremmaksi -hankkeesta sekä pelillisestä harjoitusmenetelmästä matematiikan taitojen harjoittamiseen löydät täältä.