Maksutonta materiaalia oppimisen tueksi

Niilo Mäki Instituutin tutkimus- ja kehittämistyön tuloksena on syntynyt vapaasti käytettävissä olevaa materiaalia, joka on ladattavissa verkkosivuiltamme. Ilmaisista materiaaleista löytyy hyödyllistä sisältöä niin kasvatusalan ammattilaisille kuin oppilaille ja perheille. Tietoa ja materiaalia löytyy muun muassa lukutaidon harjoitteluun, tukemiseen ja arviointiin, oppimisvaikeuksiin ja työrauhan ylläpitämiseen liittyen. Lisäksi materiaaleista löytyy sisältöjä, jotka tarjoavat mahdollisuuden lukutaidon harjoittelulle ja vahvistamiselle monipuolisella ja lasta motivoivalla tavalla.

Osaamisen lukot, oppimisen avaimet -podcast -sarjassa paneudutaan erilaisiin oppimisvaikeuksiin mielenkiintoisella ja käytännönläheisellä tavalla. Podcasteissa keskustellaan muun muassa hahmottamiseen, motoriikkaan, tarkkaavuuteen, matematiikkaan ja lukemiseen liittyvistä oppimisen vaikeuksista sekä motivaation ja tunteiden yhteydestä oppimiseen. Podcast -sarjan tarkoituksena on lisätä ymmärrystä ja tietoa oppimisvaikeuksiin liittyen sekä tukea vanhempia ja ammattilaisia auttamaan oppimisvaikeuksien kanssa eläviä lapsia ja nuoria. 

LUKILOKI – Oivalluksia luku – ja kirjoitustaitojen opettamiseen ja tukemiseen – sivustolla perehdytään monilukutaidon ohjaamiseen ja oppilaiden yksilöllisten tarpeiden huomioimiseen. Sivuston monipuoliset materiaalit pohjautuvat tutkimustietoon ja siihen perustuviin käytännön sovelluksiin. Materiaalit tukevat opetushenkilöstön osaamista eri kasvatus- ja koulutusasteilla.

Lukemisen ja kirjoittamisen arviointimenetelmiä – tiedostoon on koottu lukemisen ja kirjoittamisen osataitoihin ja niiden taustataitoihin keskittyviä arviointimenetelmiä. Kooste on työstetty Jyväskylän yliopiston ja Niilo Mäki Instituutin LUKILOKI – hankkeessa. Koosteeseen on koottu ryhmätasolle ja yksilölliseen arviointiin sopivia arviointimenetelmiä niin tuen tarpeen tunnistamiseen kuin taitojen kehityksen seurantaan. Jokaiseen arviointimenetelmään liittyen on kuvattu sen käyttötarkoitus, arviointitapa, arvioitavat taidot sekä ikäryhmä, jolle arviointimenetelmä on tarkoitettu.

Alakoulun DigiLukiseula luokille 1-2 on ilmainen sähköinen arviointiväline lukemisen ja kirjoittamisen taitojen arviointiin. Väline sisältää myös peruslaskutaidon sujuvuuden arviointitehtävät. Sähköiset tuen tarpeen tunnistamisen välineet vastaavat sisällöltään LukiMat- palvelun lukemisen ja kirjoittamisen 1. ja 2. luokan kevään tuen tarpeen tunnistamisen välineitä. Sähköisen seulan avulla lukemisen ja kirjoittamisen vaikeuden riski voidaan tunnistaa luotettavasti ja vaivattomasti, mikä mahdollistaa varhaisen tuen tarpeen tunnistamisen ja tarvittavien tukitoimien antamisen. Tehtävien tekeminen, tarkistaminen ja pisteyttäminen onnistuvat koko opetusryhmälle yhden oppitunnin aikana.

LUKUSILTA.FI – Tietoa ja tukea koteihin tarjoaa tietoa ja vinkkejä siihen vaiheeseen, kun lapsi osaa jo lukea, mutta lukeminen on hidasta, vaivalloista tai lapsi ei ole innostunut harjoittelemaan. Sivusto on tarkoitettu vanhemmille ja muille asiasta kiinnostuneille. Tietoa -osiosta löytyy tietoa lukemisesta ja sen tukemisesta, lukemisvaikeudesta sekä lapsen vahvuuksien hyödyntämisestä. Kokemuksia-osiossa on haastatteluvideoita vanhempien ja opettajien käytännön kokemuksista, koulun keinoista tukea lasta sekä vinkkejä kotiin. Kotiharjoittelu -osiossa on vinkkipankki kotiharjoittelun tueksi.

Lukusiivet – lukudiplomi on lukusujuvuuteen tähtäävä uudenlainen lukudiplomi, joka ottaa huomioon lukemiseen liittyvät vaikeudet. Se on tarkoitettu alakoulun 2. – 6. luokkien oppilaille, joille lukeminen on haasteellista ja usean lukudiplomikirjan lukeminen tuntuu raskaalta. Lukulistaan on valittu lapsia kiinnostavia hauskoja, lyhyitä ja helppolukuisia kirjoja, joista lukudiplomia varten luetaan neljä kirjaa. Lukusiivet – lukudiplomia voi käyttää myös sähköisessä muodossa.

EKAPELI on tietokoneella ja mobiililaitteilla pelattava oppimispeli, joka harjoittaa lukutaidon perusteita. Pelissä harjoitellaan kirjainten, tavujen ja sanojen lukemista lasta motivoivalla tavalla. Peli huomioi lapsen taitojen edistymisen ja sopeutuu lapsen osaamiseen pitäen vaatimustason sopivana. Ekapelistä on laadittu useita versioita. Ekapeli Alku soveltuu esikouluikäisille ja vanhemmille oppilaille. Ekapeli Maahanmuuttaja on tarkoitettu erityisesti maahanmuuttajalasten suomen kielen perustaitojen harjoitteluun.

Spel-Ett Läsflyt on ruotsinkielinen sujuvan lukutaidon harjoittelemiseen tarkoitettu peli. Mukaansatempaava peli kehittää lukemisen automatisoitumista ja tarkkuutta. Pelin harjoitukset alkavat korkeataajuisten ruotsinkielisten sanojen lukemisella. Tämän jälkeen harjoituksissa keskitytään ruotsin kielen yleisiin päätteisiin, joita harjoitellaan korkeataajuisten sanarunkojen yhteydessä. Sanat linkitetään lukemaan oppiville lapsille tuttuihin yhteyksiin. Spel-Ett Läsflyt sopii oppilaille, jotka hallitsevat Spel-Ett- pelin sisällön, mutta tarvitsevat harjoittelua lukunopeuden ja -tarkkuuden lisäämisessä. Oppilaille, jotka harjoittelevat kirjain-äännevastaavuutta ja lyhyitä sanoja, suositellaan pelattavaksi ensin Spel-Ett- peliä.

Viisisataa kutiavaa hammasta on lukumummit ja -vaarit hankkeen kustantama e-kirja. Kirja on jatkoa Hannu Hirvosen kirjoittamalle ja Pia Sakin kuvittamalle Murisevassa metsässä sarjalle. Jokaisen luvun lopussa on myös tehtäviä ja pohdittavaa lapsille. Tarinan voi lukea joko kokonaisuudessaan läpi tai pysähtyä välillä miettimään Pohdittavaa-sivujen kysymyksiä. 

Lukutuokiot sisältävät 30 katsottavassa ja kuunneltavassa muodossa olevaa lukulähetystä, joissa lukumummit ja -vaarit, suomalaiset urheilijat ja muut julkisuudesta tutut henkilöt lukevat lastenkirjoja. Jokaiseen lukutuokioon liittyy myös erilaisia toiminnallisia tehtäviä leikki-ikäisille, esiopetusikäisille, alkuopetukseen ja alakoululaisille.

Viittomakieliset puuhavihkot sisältävät kaksi lapsille suunnattua viittomakielistä puuhavihkoa. Vikken veikeä viittomakieli – puuhavihko sisältää erilaisia suomalaiseen viittomakieleen liittyviä kielellisiä tehtäviä, leikkejä ja pelejä, joiden tarkoituksena on tutustuttaa lapsi aikuisen kanssa leikin avulla viittomakieleen ja näin tukea lapsen viittomakielen kehitystä.  Vikrun vikkelä viittomakieli – puuhavihkosta löytyy erilaisia ystävyyteen ja tunteisiin liittyviä tehtäviä.

OMIS – oppaat sisältävät kahdeksan OMIS-hankkeessa tehtyä opasta oppimisvaikeuksista. Oppaissa kuvataan lukemisen ja matematiikan taitojen kehitystä ja niihin liittyviä vaikeuksia, vaikeuksien syitä, apukeinoja ja sitä, miltä vaikeus voi tuntua. Oppaat on tarkoitettu lapsen tai nuoren itsensä tai yhdessä aikuisen kanssa luettavaksi. Vanhemmille on lisäksi omat oppaat.

Toimivia tapoja motivaation ylläpitoon – opettajan vinkkikirjassa kerrotaan motivaatiota heikentävistä tekijöistä, motivaation rakentumista tukevista tekijöistä ja jaetaan opetus- ja oppilashuoltohenkilöstön käytännössä testaamia, hyviksi havaitsemia toimivia tapoja motivaation ylläpitoon ja koulutuksellisen syrjäytymisen ehkäisemiseen.

Työrauha kaikille – opas on tarkoitettu yläkouluikäisten oppilaiden kanssa työskenteleville koulun aikuisille. Työrauha kaikille – toimintamalli on syntynyt käytännön tarpeesta löytää yläkoulun arkeen sopivia keinoja ennaltaehkäistä ja vähentää luokissa esiintyviä työrauhaongelmia sekä parantaa luokassa vallitsevaa yleistä oppimisilmapiiriä. Oppaassa esitellään Työrauha kaikille – toimintamallin perusperiaatteet, toteuttamistavat ja vastuukysymykset.

Oppimisvaikeuksien arviointi: opettajien, psykologien ja vanhempien yhteistyötä – Afrikkapainos teos on tarkoitettu opettajille, erityisopettajille ja psykologeille sekä eri alojen terapeuteille. Kirja tarjoaa perustietoa oppimisvaikeuksien arvioinnista, akateemisten ja kognitiivisten taitojen välisestä suhteesta sekä näiden taitojen kehittymisestä ja merkityksestä oppimiselle.

Kärkihankeselvitys – Taide ja kulttuuri osaksi koululaisten päivää on Opetus- ja kulttuuriministeriön teettämä selvitys hallituksen kärkihankkeen toteuttamisesta, joka tähtää lastenkulttuurin ja taiteen perusopetuksen saatavuuden parantamiseen. Selvityksessä tuodaan esille keskeisiä hankkeiden onnistumista tukevia sekä toteuttamista haittaavia tekijöitä. Lisäksi kuvataan asioita, jotka tulisi ottaa huomioon tulevissa hankkeissa sekä muissa lastenkulttuurin tai taiteen perusopetuksen saavutettavuuden parantamiseen kohdentuvissa toimenpiteissä.

Tutustu ilmaisiin materiaaleihin täältä: https://www.nmi.fi/category/ladattavat-materiaalit/