Haastattelussa psykologi Anna Talvinen
Jyväskylän kaupungin perheneuvolan ja Niilo Mäki Instituutin yhdessä ylläpitämällä Lastentutkimusklinikalla psykologina työskentelevän Anna Talvisen tehtävä on selvittää, mistä klinikalle tulevien lasten ja nuorten oppimisen pulmissa on kysymys ja kuinka niitä voitaisiin helpottaa. Kuntoutus lähtee liikkeelle lapsen arvioinnista – kun ymmärretään mistä pulmat johtuvat, on myös helpompi yhdessä päättää kuinka lähteä eteenpäin.
Kertoisitko aluksi hieman itsestäsi ja omista taustoistasi?
Olen Anna Talvinen, koulutukseltani psykologian maisteri. Kiinnostuin psykologiasta jo lukiossa, ja erityisesti neuropsykologia ja aivojen toiminta on aina kiehtonut minua. Olen valmistunut psykologiksi Jyväskylän yliopistosta vuonna 2009, ja suurimman osa elämääni asunut Jyväskylässä. Olen syntyjään jämsäläinen ja kymmenisen vuotta sitten sinne takaisin muuttanut. Asun omakotitalossa Jämsän joen varrella aviomiehen ja kahden pojan kanssa.
Kuinka päädyit töihin Niilo Mäki Instituuttiin?
NMI:lle tulin töihin vähän sattumalta, kun pääsin mukaan HAHKU-hahmottamisen kuntoutus – hankkeeseen, jossa toimin projektityöntekijänä, ja olin mukana tutkimassa hahmottamiseen liittyvää ahdistusta. Tein tämän jälkeen pari osa-aikaista sijaisuutta Lastentutkimusklinikalla ja maaliskuussa 2020 sain vakituisen työn.
Millaista oma työsi on tällä hetkellä Lastentutkimusklinikalla?
Työni oppimisvaikeuksien parissa on todella mielenkiintoista ja monipuolista. Lastentutkimusklinikalla tutkitaan ja kuntoutetaan lapsia, joilla on oppimisvaikeuksia ja tehdään yhteistyötä lapsen perheen ja koulun kanssa. Työni koostuu paljolti psykologisista arvioinneista ja kuntoutuksesta. Psykologisilla arvioinneilla selvitetään mistä lapsen oppimisvaikeuksissa on kysymys, kartoitetaan ja suunnitellaan lapsen tukitoimet yhdessä perheen ja koulun kanssa, sekä selvitetään hyötyisikö lapsi näiden lisäksi kuntouksesta.
Kuntoutuksella pyritään tukemaan lasta, jotta hän tulee paremmin toimeen oppimisvaikeutensa kanssa. Kuntoutuksessa lapsi harjoittelee hänelle vaikeita taitoja ja samalla tuetaan lapsen myönteistä käsitystä itsestään oppijana. Lapsen kuntoutuksen rinnalla on vanhempien ohjausta ja neuvontaa sekä koulun henkilökunnan ohjausta ja neuvontaa. Kuntoutus voi tapahtua yksin, pari kanssa tai lapsiryhmässä, ja se suunnitellaan aina yksilöllisesti kunkin lapsen tarpeiden ja tilanteen mukaan.
Merkityksellistä omassa työssäni ovat kaikki kohtaamiset asiakkaiden kanssa. Tykkään työskennellä lasten ja perheiden kanssa ja koen tärkeänä, että voin olla mukana tukemassa ja auttamassa lapsia oppimiseen liittyvissä haasteissa.
Miten palaudut töistä ja rentoudut vapaa-ajalla?
Vapaa-aika menee enimmäkseen oman perheen kanssa touhutessa, ulkoillaan ja retkeillään paljon, ja nähdään kavereita. Kesällä veneillään Päijänteellä. Harrastan liikuntaa monissa muodoissa, eniten lenkkeilen luonnossa ja käyn ryhmäliikuntatunneilla. Tykkään valokuvata ja olen käynyt Voimauttavan valokuva erikoistumisopinnot, joista olen saanut myös hyviä välineitä ja näkökulmia omaa psykologin työhän.
Millaisia terveisiä haluaisit lähettää uutiskirjeen lukijoille?
Nyt on talviset ulkoilu- ja retkeilysäät parhaimmillaan ja siitä kannattaa nauttia. Päiväkin pitenee koko ajan ja ollaan taas menossa kevättä ja valoa kohti.
Omassa työssä keskitytään paljon oppimiseen liittyviin haasteisin ja vaikeuksiin, ja siihen miten niitä voitaisiin helpottaa. Tärkeintä on muistaa, että oppimiseen liittyviin pulmiin on ratkaisuja, tukea ja apua saatavilla. Jokainen lapsi ja nuori on yksilö, jolla on omat vahvuudet ja jota pelkät haasteet eivät määritä.